راه 31
شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۶ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
گذرگاه
عافیت
گام سی و یک
و اراده کردیم بر آنان که در زمین، ضعیف نگاه
داشته شده اند، منت گذاریم و آنان را رهبران و وارثان قرار دهیم
قرآن کریم. قصص. آیه 5
حکومت نخست
اسلام2
2- دومین مطلب
مهم در خصوص نخستین حکومت اسلامی، اولویت توسعۀ کمی دین اسلام نسبت به توسعۀ کیفی
آن است.
در جزیره
العرب، بت پرستی رواج داشت و قبایلی از یهودیان و نیز بخشی از مسیحیان نیز زندگی
می کردند. در کشورهای همجوار هم به همین شکل، ادیان مسیحی، یهودی، زرتشتی و بت
پرستی رواج داشت. هدف نخستین حکومت سیاسی پیامبر، ایجاد جامعه ای بود که دین
اسلام، دین رسمی آنان باشد و به همین دلیل، برای پذیرش اسلام کافی بود شخص گواهی
دهد که خداوند، یگانه است و محمد، پیامبر خداست.
این دو موضوع،
مرز بین جامعۀ مسلمانان و سایر جوامع را مشخص می کرد. در زمان پیامبر تقریباً تمام
جزیره العرب به دین اسلام درآمدند و ایشان، پیام هائی را برای زمامداران کشورهای
همسایه ارسال فرمود و در آن، آنان را به دین اسلام دعوت کرد.
اهمیت توسعۀ
کمی جامعۀ مسلمانان را با توجه به نکتۀ دیگری می توان درک کرد که ذیلاً توضیح داده
می شود:
از بدو خلقت
انسان، سیر تاریخ و جوامع بشری به سوی مقصدی مشخص در حرکت است. نهایت این حرکت،
برداشتن کلیۀ مرزها و یکی شدن کل جامعۀ بشری حول محور خداپرستی است که در تمام
ادیان آسمانی این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است. در واقع، حرکت تاریخ و اجتماع
تابع جبری است که خداوند مقرر فرموده است و یکایک انسان ها و نیز جوامع مختلف در
چهارچوب این جبر، دارای اختیار کاملند با این قید که حرکت آنان چه فردی و چه
اجتماعی به هر شکل باشد، در نهایت، جامعۀ واحد جهانی حول محور خداپرستی محقق خواهد
شد.
با توجه به این
توضیح و در نظر گرفتن این که کلیۀ ادیان آسمانی قبل از اسلام، تحریف شده بودند،
رسالت تصحیح حرکت و نیز حفظ آخرین کتاب الهی به شکلی که از دستبرد محفوظ بماند، بر
عهدۀ دین اسلام و جامعۀ مسلمانان نهاده شد.
توسعۀ کیفی این
جامعه، اولویت بعدی بود و اگرچه پیامبر اسلام به صراحت، هدف از رسالت خود را اتمام
مکارم اخلاق اعلام فرمودند، باز، توسعۀ کمی جامعۀ اسلامی در اولویت بود.
تابستانی دل انگیز داشته باشید همدلان همراه.
- ۹۳/۰۵/۱۱