فاجعه آموزش 01
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۹ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
فاجعه آموزش
مقدمه
بعد اجتماعی
انسان و توجه به مسائل جامعهای که در آن زندگی میکنیم آنگونه جایگاهی دارد که پیامبر
گرامی اسلام، کسی را که روزی بر او بگذرد و به امور جامعۀ مسلمین اهمیت ندهد، از
جرگۀ مسلمانی خارج دانستهاست.
توجهی اندک به
وضعیت اجتماع کنونی، فاجعهای را که در همۀ ابعاد رخ داده و استمرار دارد، به
روشنی نشان میدهد که یک بعد آن، وضعیت اسفناک آموزش است.
آموزش به عنوان
یگانه راه انتقال دانش به افراد اجتماع در اشکال گوناگونی بروز مییابد و مسئولیت
انتقال دانش و فرهنگ بر دوش نهادهای مختلفی از قبیل جامعه، خانواده، نخبگان،
هنرمندان و ... است اما در شکل عام و رسمی آن، مدارس و دانشگاهها هستند که امر
رسمی آموزش و انتقال فرهنگ و دانش را بر عهده دارند. در این صحنه، مؤلفههای
گوناگونی از قبیل آموزش دهنده در شکل معلم، مربی، استاد و ...، آموزش گیرنده به
نامهای مختلف نوآموز، دانشآموز، شاگرد، دانشجو و ...، مسئولان اداره و ... دارای
نقش هستند که از میان این مؤلفهها، سلسله مباحثی که با هم بررسی خواهیم کرد، بر
مبنای کتب آموزشی در تمامی سطوح و البته محدود به بضاعت نویسنده، قرار خواهد داشت
گرچه لاجرم ممکن است به سایر عوامل آموزش رسمی هم اشاراتی بشود اما بستر اصلی
مباحث، کتب آموزشی رسمی است.
آنچه از
خوانندۀ فهیم توقع دارم، اظهار نظر پیرامون این سلسله مطالب است که امیدوارم این
نظرات، مرا به دریافت صحیح مباحث هدایت فرماید و جامعه را نیز در تصحیح کژیها به
کار آید.
خوانندهای که
از اظهار نظر دریغ میفرماید البته حق سکوت دارد اما سکوت اگر به معنای عدم توجه
به فاجعهای باشد که گریبانگیر جامعۀ ماست، یقیناً از مردم فهیم ما، بعید و مسلماً
نازیباست.
بر این اساس،
منتظر نظرات شما عزیزان هستم.
و سلام بر آنان که درد همسایه را به تمام وجود خود حس میکنند.
.
- ۹۲/۰۹/۲۵